Lépjen kapcsolatba velünk:

 +36 20 213 0018

Demencia prevenció

 

Hogyan őrizzük meg memóriánkat és testi egészségünket idős korunkra?

Jelen rövid tanulási programunkat azoknak ajánljuk, akik komolyan érdeklődnek afelől, hogyan őrizhetik meg testi, lelki és mentális egészségüket idősebb korukra!
A legtöbb ember egészségesen születik, egészségben tölti éveit és nem is gondol arra, hogy ez nem lesz így örökké! Mivel nem gondolunk rá, a háttérbe szorulnak azok a fontos életmóddal és életvitellel kapcsolatos tevékenységek, amelyek megalapozhatják egészséges és aktív időskorunkat!
Az egészség védelmét nem elegendő időskorban elkezdeni, gondolnunk kell testünk, lelkünk és memóriánk védelmére már sokkal korábban! De soha sem túl késő foglalkozni önmagunk jó egészségi állapotának megőrzésével és javításával!

Ha szeretné elkerülni, hogy időskorát a betegségekkel és a fájdalmakkal való kűzdelem töltse ki, kérem tanuljon az egészséges, aktív idősödésről, olvasson tovább!
Szánjon önmagára időt és figyelmet! Higgye el, megéri a befektetett energia!

Hazánk lakosságszáma harmincöt éve csökkenő tendenciát mutat, a kevesebb népességen belül pedig jelentősen nő az idősek száma. Kevesebb gyermek születik, mint ahányan meghalnak, csökken a fiatalok és középkorúak aránya, az idősek aránya viszont az egészségügyi ellátásnak köszönhetően növekszik a társadalmon belül.

A születéskor várható élettartam növekszik hazánkban, de még így is messze elmarad Európa más országaihoz képest és csak az utolsó negyedben kullogunk. Egészségtelen életvitelünknek és súlyos kockázati tényezőinknek (elhízás, alkoholfogyasztás, dohányzás) köszönhetően Európa országaihoz viszonyítva nagy a középkorúak halálozási aránya hazánkban és a lakosság egészségi állapota évtizedek óta nem közelít a szomszédos országos jobb egészségi állapotához sem.

A növekvő számú idős lakosság ellátása új kihívásokat jelent az egyén, a családok, a helyi közösségek valamint a szociális és egészségügyi ellátórendszer számára egyaránt. Egyre több az otthonában élő, gondozásra és ápolásra szoruló idős személy. Többen egyedül élnek, családi segítségre nem számíthatnak. Mások családban élnek, de a hozzátartozók munkahelyei elfoglaltsága miatt nem, vagy csak részben tudják megoldani az idős gondozását. A betegségek jellege, lefolyása, az idős támogató környezete egyénileg változó, így egyénre szabott megoldásokra lenne szükség a megfelelő időskori ellátás biztosításához. Sajnos azonban a házigondozás, a bentlakásos intézmények kapacitásai korlátozottak, a segítség gyakran nem érhető el!


A társadalmi helyzet változásával felerősödik az Ön egyéni felelőssége is saját egészsége védelme és időskori aktivitásának megőrzése szempontjából, előtérbe kerülnek az öngondoskodás formái és lehetőségei.

Tudjon meg többet a veszélyekről és a lehetőségeiről, olvasson tovább!

Az idősek számával párhuzamosan növekszik az időskori elbutulásban (demenciában, Alzheimer kórban) szenvedők száma!

A demencia nem természetes velejárója az idősödésnek, okai nem egyértelműek és teljes körűen nem ismertek napjainkban. A legújabb kutatási eredmények nem genetikai, hanem elsősorban életmódbeli tényezőkkel találnak kapcsolatot a betegség kialakulása tekintetében. Éppen ezért a megelőzés, illetve a betegség kifejlődésének elnyújtása egészséges és aktív életvitellel és tudatos táplálkozással érhető el.

Hazánk, az Alzheimer kórban és demenciában szenvedők társadalmon belüli arányát tekintve 22. helyen van a világ országait tekintve, kutatók szerint 200 000 főt érint hazánkban a demencia valamely fajtája.

A demencia gyűjtőfogalom, nem egyetlen betegségre utal, hanem számos tünet összefoglaló elnevezése. Több mint száz féle demenciát diagnosztizáltak már a szakemberek, közös bennük, hogy a betegség hátterében az agy visszafordíthatatlan és gyógyíthatatlan megbetegedése áll, amely következtében a beteg állapota folyamatosan romlik.

A demenciák legismertebb és leggyakoribb formája az Alzheimer-kór, amely a megbetegedések közel kétharmadát teszi ki, és amely fiatalabb életkorban is egyre gyakrabban fordul elő. Az egyes demenciák sajátos tünetekkel írhatók le, de az agysejtek pusztulása és működési zavara miatt a leginkább előforduló tünetek a rövid távú memória elvesztése, gondolkodásbeli-, viselkedési- és érzékelési zavarok, az ítélőképesség, a beszédképesség és a problémamegoldás képességének elvesztése illetve jelentős mértékű csökkenése. Ezek a tünetek nagyon súlyos fizikai és lelki terheket rónak a betegre és környezetére egyaránt!

Tudjon meg többet a demenciákról: Merjünk beszélni a demenciáról és az alzheimer kórról 

Egyre népszerűbb az un. „Aktív Idősödés” program az Európa országaiban!

Tolsztoj 82 éves korában írta a következőket: „Késő öregkorban azt gondolják az emberek, hogy életük végéhez közelednek, pedig éppen hogy az életük legértékesebb, legszükségesebb munkája folyik önmaguk és mások számára. Az élet értéke fordítottan arányos a haláltól való távolság négyzetével.

Az aktív idősödés nem egyszerűen az idősödő korosztály egészségvédelméről és aktivitási programjairól szól! Arról van szó, hogy a modern kor emberének társadalmi környezete megváltozott és ehhez az idősödő generációknak is igazodnia kell! Az elkövetkező években alapjaiban változik meg az idősödő generációk helye, szerepe az európai társadalmakban.

Az aktív idősödés magába foglalja az egészségtudatosságot, az egészséges életmód és életvitel területét, amely a demencia megelőzés szempontjából a legfontosabb lehetőség.

10 dolog, amit ön is megtehet időskori aktivitása megőrzése érdekében!

  1. Étkezzen egészségesen: Az egészséges étkezés elsősorban a napi ötszöri, vegyes és jó minőségű alapanyagokból készített ételek fogyasztását jelenti. Sok rost, vitamin és nyomelem tartalmú étel fogyasztása az előnyös, ilyenek a zöldség, gyümölcs, teljes kiőrlésű gabona.
  2. Mozogjon, sportoljon rendszeresen: A rendszeres sport karban tartja az izomzatot, javítja az állóképességet, az idegrendszerre is jó hatással van, ezen felül örömet okoz.
  3. Sétáljon gyakran: Ha nincs rendszeres sportolásra lehetősége, akkor legalább sétáljon egyet lendületesen minden nap. A rendszeres séta javítja a tüdő és a szív működését, stabilizálja a vérnyomást, csökkenti az emésztési problémákat, nyugtatja a túl aktív agyat. Mozgásszervi panaszok esetén konzultáljon orvosával a megfelelő intenzitásról és mennyiségről.
  4. Kezelje a stresszhelyzeteket: Napjainkban nagyon stresszes életet élünk, mind a fiatalok, mind az idősebb generáció. Meg kell ismernie saját magát, hogy mivel tud lazítani, kikapcsolódni, milyen hobbit tud választani magának, ami segít a feszültségek levezetésében, kezelésében.
  5. Ápolja kapcsolatait: Az ember alapvetően társas lény csak másokkal együttműködve és kommunikálva teljesedhet ki. Keresse azok társaságát, akikkel szívesen tölt időt, a távolság akár a digitális eszközök segítségével is legyőzhető.
  6. Tanuljon új dolgokat: Ismerjen meg új készségeket. Az agy is részben úgy működik mint az izomzat, dolgoztatni kell, hogy erős és friss maradjon. Próbáljon ki teljesen új dolgokat, olyat, amit még soha nem csinált.
  7. Hallgasson zenét, zenéljen: A zenehallgatás, vagy a hangszeren történő játszás segíti a mentális egyensúly kialakulását, ezen felül támogatja az érzések és emlékek felidézését, kellemes érzelmeket vált ki.
  8. Játsszon sokat: Ha meglepőnek találja is játék az egyik legalapvetőbb és legfontosabb emberi cselekvés. A játékkal folyamatosan ösztönözzük és dolgoztatjuk agyunkat, új játékok kipróbálásával új készségeket szerezhetünk és a sikerélmény erősíti az önbecsülést, önbizalmat is.
  9. Játsszon másokkal is: Mint korábban szó volt róla az ember társas lény, így az egyik legalapvetőbb cselekvést a játékot is társakkal a legjobb és legörömtelibb csinálni. Minél többet és többfélét játszik másokkal együtt, annál több pozitív élményhez juthat. A digitális eszközök is segíthetik a közös játékot.
  10. Aludjon JÓL: Az alvás alapvető szükségletünk. Alvás közben dolgozza fel az agy a napi történéseket, ha nem alszunk JÓL, azaz pihentetően, akkor az a demencia kialakulásának kockázatát is növeli.

Tudjon meg többet az aktív idősödésről a kockázatokról és a megoldási lehetőségekről: Aktív idősödés 

+36 20 213 0018 6000, Kecskemét, Margaréta utca 1. 
modus@modus.hu 4244 Újfehértó Eötvös J. út 13.
Fel