A digitális megoldások és szolgáltatások térhódítása a közigazgatás területét is elérte. Egyre több olyan állami, önkormányzati és egyéb hivatalos ügyintézési folyamat van, amelyet már digitálisan is (vagy akár csak digitálisan) lehet elintézni. Az e-közigazgatás lehetősége magában foglalja:
- az állampolgárok tájékoztatását, tájékozódását,
- a közszolgáltatások elérhetőségét, például az időpontfoglalás lehetőségével,
- a közvetlen ügyintézés lehetőségét, az iratok beadásától a teljes online ügyintézésig.
- digitális formában, azaz az internet segítségével.
Kattintson a címekre a további tartalmak megjelenítéséhez!
A digitalizáció terjedése (pl.: internet lefedettség, digitális eszközök elérhetősége) nagyban megkönnyíti a tájékozódást az élet minden területén. Az információk – sok esetben – könnyen és gyorsan elérhetővé váltak. Fontos azonban, hogy tudjuk, hol és hogyan keressünk a világhálón ahhoz, hogy a megfelelő információkat érjük el. Mit is jelent a megfelelő információ?
- naprakész: időben és térben az aktuális adatokat tartalmazza,
- hiteles: az illetékes szerv, hatóság oldaláról érhető el,
- releváns: valóban arra vonatkozik, ami ránk érvényes (pl. egy támogatás, vagy kedvezmény jogosultsága).
Központi Kormányzati Portál – magyarorszag.hu E-közigazgatás területén a naprakész, hiteles és releváns információk megtalálásának leginkább megfelelő kiindulási pontja a magyarorszag.hu weboldal. Ide akkor érdemes ellátogatni, ha nem tudjuk pontosan melyik hivatalhoz kell fordulnunk, vagy milyen lehetőségeink vannak egy-egy ügyintézés során. Ezen a weboldalon minden információ témák és ügyintézési helyek szerint csoportosítva érhetők el. Külön, kiemelt helyen találjuk meg azokat az ügyeket, amiket a legtöbben keresnek, ilyenek:
- az adóbevallás,
- a lakásvásárlás és -eladás,
- a gépjárművek adás-vétele, és
- a TAJ kártyák.
A weboldal előnye, hogy ha megtaláltuk a megfelelő információt és ügyintézési helyet, lehetőséget, akkor a „Használom a szolgáltatást” linkre kattintva a rendszer elirányít a megfelelő e-ügyintézési felületre. Fontos tudni, hogy az ügyek elektronikus ügyintézéséhez, sok esetben azok kezdeményezéséhez is már Ügyfélkapu regisztráció szükséges. Pár hasznos ügyintézési lehetőségről az „Ügyintézés a mindennapokban” fejezetben olvashat.
Az e-közigazgatás területén a legnagyobb segítség az állampolgároknak, hogy kialakításra került a kormányhivatalok és kormányablakok rendszere. A rendszer célja, hogy a legtöbb általános és alapvető ügyintézési folyamat helyben intézhető, de legalábbis kezdeményezhető legyen, ne kelljen az ügyintézéshez megyeszékhelyre, rosszabb esetben régióközpontba utazni. További előny, hogy sok ügyet már országos illetékességgel intéznek a kormányablakok / okmányirodák, így nem kell egy-egy túlterhelt hivatalban várnunk arra, hogy elintézhessük ügyünket, választhatunk másikat is. Elektronikus időpontfoglaló rendszerek: Az elektronikus időpontfoglaló rendszerek lehetőséget adnak arra, hogy a szabad időpontokat látva, mi magunk választhassuk ki a számunkra megfelelő helyet és időpontot a helyszíni ügyintézéshez, például a hozzánk legközelebb eső okmányirodába, vagy kormányablakba. Fontos tudni, hogy a legtöbb időpontfoglalás elektronikusan nem kezdeményezhető, csak ha rendelkezünk ügyfélkapu regisztrációval. Ez alól kivétel maga az ügyfélkapu regisztráció ügyintézésének kezdeményezése. Időpontot foglalni különböző ügyek intézéséhez az egyes önkormányzati hivatalokban is lehet már. A lehetőségekről mindig érdemes az adott önkormányzat weboldalán tájékozódni. Ugyanez igaz a szakigazgatási szervekre vagy központi hivatalokra is. Az elektronikus ügyintézés jellemző szakaszai:
- Tájékozódás: Először is ki kell deríteni, hogy azt az ügyet, amit intézni szeretnénk lehet-e elektronikusan intézni.
- Szolgáltatás kiválasztása: Ha már tudjuk, hogy mit akarunk intézni, és hogy azt lehet elektronikusan is kezdeményezni, akkor meg kell keresnünk azt a weboldalt ahol az ügyintézést kezdeményezhetjük, ez jellemzően lehet:
- az Ügyfélkapu oldal (www.magyarorszah.hu), vagy
- az adott szolgáltatásért felelős szerv weboldala.
- Azonosítás: Az ügyintézés lehetőségeiről bármelyik hivatalos szerv oldalán szabadon tájékozódhatunk, azonban tényleges ügyintézés kezdeményezéséhez már azonosítani kell magunkat. Ez történhet:
- ügyfélkapu regisztrációs adatokkal (mely egy központi azonosító adatunk, így sok szolgáltatás eléréséhez elegendő ennek megléte), vagy
- egyedi regisztrációs adatokkal (ez az adott hivatal, szolgáltató oldalán létrehozott egyedi ügyintézési azonosító) – például önkormányzati szolgáltatások igénybevételekor.
- Tényleges ügyintézés: Azonosítás után kezdeményezhetjük a tényleges ügyintézést, ami lehet:
- időpontfoglalás, (pl. jogosítvány kiváltásához),
- adatlapok elektronikus benyújtása (pl. támogatási kérelem beadása, adóbevallás),
- adatok lekérdezése (pl. lakás, gépjármű, TAJ jogosultság),
- vagy más megengedett és támogatott hivatalos ügy intézése.
A kormányzati portál időpontfoglalási szolgáltatása elérhetőségének lépéseit az alábbi diasor mutatja be:
Pár jellemző példát a leggyakoribb ügyek intézésére a következő fejezetben talál!
Számos olyan helyzet van, amikor kapcsolatba lépünk hivatalokkal, hatóságokkal, azaz hivatalos ügyeket intézünk. Sok olyan eset is van, amelyek nem mindennaposak, de az ügyintézés folyamatának ismerete mindenképp hasznos, megkönnyíti életünket. Ilyen bárkit érintő ügy lehet például:
- a gyermek születéséhez (TAJ kártya, anyasági támogatás, babakötvény, stb.),
- a gyermek iskoláztatásához (diákigazolvány, felvételi eljárás, stb.),
- a személyes iratokhoz (személyi igazolvány, TAJ kártya, jogosítvány, útlevél, stb.),
- a család- és egyéb támogatásokhoz,
- a lakás vásárlásához vagy eladásához
- a gépjárművek vásárlásához vagy eladásához,
- az egészségügyi ellátásokhoz kapcsolódó ügyek.
Újszülött érkezése Egy újszülött érkezésekor a szülőknek rengeteg dolga akad és minden pénz számít. Az sem mindegy, hogy a baba után járó különböző támogatások mennyi idő alatt érkeznek meg. A Magyar Államkincstár oldalán elektronikusan kitölthetjük és az Ügyfélkapun való bejelentkezés után a felületen be is nyújthatjuk az anyasági támogatás megállapítása iránti kérelmet. Fontos tudni azt is, hogy a kérelem benyújtása díjmentes, de ügyfélkapu regisztrációhoz kötött. Webcím: https://eugyfel.allamkincstar.gov.hu/index.php?r=client/create_at_off
Felvételi (felsőoktatás) A digitalizáció elérte a felsőoktatási felvétel rendszerét is. Míg régebben egy felvételi eljáráshoz több nyomtatványt és akár több példányban is ki kellett tölteni és postán időben feladni, addig ma mindez már elektronikusan történik. A felsőoktatási felvételi tájékoztatási és ügyintézési felület egy központi oldalon érhető el. A szolgáltatások igénybevétele nem díjköteles, de regisztrációhoz kötött. Webcím: https://www.felvi.hu/felveteli/efelveteli
Társadalombiztosítási jogviszony érvényessége Sok kellemetlenség érhet minket, ha saját figyelmetlenségünkből, vagy munkáltatónk hibájából a biztosítási jogviszonyunk nem a valóságnak megfelelő időben keletkezik, vagy szűnik meg. Ezt előzhetjük meg, ha magunk ellenőrizzük az Ügyfélkapun, vagy a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (korábban: OEP) oldalán keresztül biztosítási jogviszonyunk lekérdezésével a rólunk szóló személyes információkat. Itt meggyőződhetünk arról, hogy a hivatalos nyilvántartás szerint társadalombiztosítási jogosultságunk mikor kezdődött a jelenlegi, illetve mikor ért véget korábbi munkahelyeinken. A szolgáltatás nem díjköteles, de használatához ügyfélkapus azonosítás szükséges. Webcím: https://ugyfelkapu.neak.gov.hu/oepu
Nyugdíjazás Az elektronikus ügyintézés lehetősége nem csak a fiatalok és a középkorú, aktív munkavállalók számára biztosított. Számos olyan ügyintézési lehetőség és szolgáltatás is elérhető elektronikus úton, melyek az idősek, nyugdíjasok életét könnyíti meg. Ilyen például az, hogy az öregségi nyugdíj iránti kérelem kitöltése és benyújtása is kezdeményezhető elektronikus úton. A szolgáltatás Ügyfélkapun, vagy a Magyar Államkincstár Központ elektronikus ügyintézési portálján keresztül érhető el. A szolgáltatás igénybevétele nem díjköteles, de ügyfélkapus azonosítás és a TAJ szám megadása is szükséges. Webcím: https://ugyintezes.magyarorszag.hu/szolgaltatasok/nyugdijugyintezes.html
Gépjárműadatok lekérdezése A családi személyautó nagy értékű tulajdonunk, fontos tudni, ha autót veszünk, annak van-e valami ismert hibája, vagy olyan előtörténete, amiről jobb, ha tudunk. Az Ügyfélkapun vagy a Webes Ügysegéden keresztül bármely autó forgalmi rendszámának megadásával nem csak annak típusát, gyártmányát és színét ellenőrizhetjük, de a nyilvántartásban szereplő hivatalos kilométeróra-állást és a rögzítés időpontját is. A gépjárműadat-lekérdező szolgáltatás elérhető online felületen a Webes Ügysegéd alkalmazásban, illetve mobiltelefonon keresztül az OkmányApp mobilalkalmazás segítségével Android és iOS platformon. A szolgáltatás használata ügyfélkapus regisztrációhoz kötött, a díj a szolgáltatás típusától függ. Webcím: https://www.nyilvantarto.hu/ugyseged/JarmuKerelemInditasa.xhtml